מה הקשר בין חווית עובד לשימור עובדים

בעידן המודרני בו אנו חיים כיום, כאשר מדובר על עובד וותיק או לחילופין אדם אשר נמצא בתהליך של חיפוש עבודה, הרי שלא פעם התפקיד עצמו הוא לא העיקר שבדבר, אלא כל התנאים וההטבות המגיעות לצד התפקיד, בין אם מדובר על סביבה עבודה נוחה במיוחד, שכר מסוים, מתנות לחג תנאים כאלו ואחרים ועוד. כמו כן, מגוון רחב של חברות במשק הישראלי, לרבות כאשר מדובר על תעשיית ההייטק, נמצאות במונופול תמידי ותחרות בלתי פוסקת על עובדים המחזיקים בכישורים יוצאי דופן ובמטרה לנצח בתחרות, הרי שעל אותן חברות ליצור סביבה עבודה מזמינה מספיק שתספק את חווית העובד האולטימטיבית. על כן, ייתכן כי המונחים חווית עובד וחווית מעמד הגיעו לאוזניכם לא פעם ולא פעמיים שכן, מדובר על מונחים המתייחסים ישירות לחוויה הכוללת שסביבת העבודה מייצרת עבור העובדים שלה, החל משלב המיון ולאורך כל תקופת העסקתם בארגון. 

למה בכלל כדאי להשקיע בחווית העובדים?

יחד עם האמור, עליכם לזכור כי חווית עובדים מוצלחת היא חוויה אשר תורמת בצורה משמעותית להתפתחותו של העובד בתוך הארגון ומשכך גם לארגון עצמו שכן, מדובר על חוויה אשר דואגת לייצר סביבת עבודה בה הצוות המקצועי אכן מרגיש כי הוא מהווה חלק משמעותי בהצלחת החברה. כמו כן, קיים מגוון רחב של אפשרויות לעידוד חווית העובד, כאשר שתי האפשרויות הנפוצות ביותר יבואו לידי ביטוי ברכישת מתנות לעובדים וכמובן גם ימי כיף בחברה. כבר בשלב הראשוני של הגיוס יהיה עליכם לוודא כי אתם יוצרים חווית עובד או יותר נכון חווית מועמד חיובית, בין אם באמצעות הענקת מתנות לעובדים ומועמדים חדשים ובין אם באמצעות כל דבר אחר שכן, חווית מועמד מוצלחת היא למעשה יעד שישרת את האינטרסים שלכם לטווח הרחוק ולכן, מדובר על תהליך שיש לשמור באופן רציף. 

על כן, זוהי למעשה אחת הסיבות שהפכה הענקת מתנות לעובדים וכן גם ימי כיף בקרב החברות השונות במדינת ישראל לפעולה נפוצה יחד עם חלוף השנים האחרונות. יחד עם זאת, חשוב לא פחות לזכור כי עובדים בתחילת דרכם יהיו מחוברים יותר לארגון ברוב המוחלט של המקרים, מה שלא פעם יבוא לידי ביטוי בהשקעה גדולה יותר אך עם הזמן, במידה ותבחרו שלא לטפח את רמת הנאמנות והאמונה שלכם בעובדים באמצעות מתנות לחג או כל דבר אחר, הרי שהדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בתפוקה ירודה של העובדים וכן גם בעזיבתם של העובדים יחד עם הזמן.

חווית עובד – ממה היא מורכבת?

מחקרים רבים בנושא מעלים כי חווית עובד מורכבת משלושה חלקים עיקריים: תרבות ארגונית, סביבת עבודה פיזית וסביבת עבודה טכנולוגית שכן, מדובר על שלושה חלקים אשר מוכרחים להתקיים אחד עם השני במטרה להבטיח סביבת עבודה נעימה וחיובית עבור צוות העובדים שלכם, מה שיסייע בצורה נרחבת בשימור העובדים וימנע תחלופת עובדים גבוהה שעשויה לפגוע ישירות בהתקדמות העסק שלכם. למשל, גם אם לאחד העובדים יש את הגישה לעבוד בטכנולוגיות החדישות ביותר אך סביבתו הפיזית אינה נוחה, מה שלא יספיק ליצירת חווית העובד האידיאלית, דבר שעלול להוביל לכך שהעובד לא ירצה להישאר בעסק שלכם יותר. 

חווית עובד

טיפים ליצירת חווית עובד מנצחת

נוסף על האמור, על מנת לוודא כי אתם ניחנים בפניי חווית עובד מנצחת בארגון שלכם, ריכזנו עבורכם מספר טיפים בנושא:

1.כנות בהצגת התפקיד

כבר במעמד הגיוס עומדת בפניכם האפשרות לייצר חווית עובד חיובית במיוחד, בעת בה אתם מציגים את התפקיד למועמד ואפילו במודעת הדרושים. על כן, במצבים הללו ההמלצה תהיה להציג שקיפות מלאה לגבי התנאים הסובבים את התפקיד ולפרט ככל הניתן על סוג המשרה, השכר, היקף המשרה וכן הלאה. שיטת התנהלות מסוג שכזה תבטיח לכם כי המועמדים השונים יבינו כי מדברים איתם בכנות ולא מסתירים מהם מידע שגם ככה יגיע אליהם במוקדם או במאוחר. 

2.יושר בהתייחסות לעובדים

מיותר לציין כי כנות ושקיפות מהווים כלים הכרחיים בכל הסובב סביב יצירת חווית עובד, גם לאחר שלב המיונים בו המועמד הופך לחלק מהחברה וכי הם חשובים באותה מידה עם עובדים ותיקים ומתחילים כאחד. על כן, בעת בה אדם מרגיש שלא כנים עמו, הרי שברוב המוחלט של המקרים אותו אדם ירגיש תחושת זלזול מצדה של החברה, מה שיפגע בצורה ישירה בחוויה שלו בתור עובד באותה החברה. יחד עם זאת, ככל שאותו עובד ירגיש כי הוא מחזיק בתקשורת פתוחה עם מנהליו, הרי שהתחושה שתתקבל אצל אותו עובד תהיה כי לוקחים אותו ברצינות וכי מעריכים את עבודתו הנאמנה בחברה. 

3.ראש סדר העדיפויות

כפי שבוודאי כבר הספקתם להבין חווית עובד אינה נוצרת מעצמה והיא תוצאה של מחשבה לצד תכנון נכון ומדויק ולכן, ההמלצה המרכזית תהיה לקחת את הנושא בכובד ראש ואף למנות מנהל שתפקידו העיקרי הינו להיות אחראי על פיתוח חווית העובד ושימורה לאורך זמן. כמו כן, חשוב מאוד לעשות מחקר פנים ארגוני, מחקר שתפקידו העיקרי הינו לזהות את כל המתרחש בשטח, לשמור על התקשורת בין העובדים בצוות, להקשיב לצרכים של כל אחד מהם וכיוצא בכך. כמו כן, אתם יכולים לאמוד את חווית העובד בשימור העובדים שלכם, בעוד כי בזמן שהארגון יוצר חווית עובד מוצלחת, ניכר כי מדובר על נגזרת ישירה על שימור עובדים מצוין. 

4.מעורבות העובדים בארגון

חשוב שבעלי החברה יכיר מקרוב את החומר האנושי שמרגיש את הארגון שלו. אחרי הכל, עליכם לזכור כי כל חברה מורכבת מפאזל של אנשי מקצוע שונים, בין אם מדובר על העובדים הקטנים ביותר בארגון ובין אם מדובר על המנהלים הבכירים ביותר. משכך, ההמלצה שלנו תהיה להכיר את העובדים שלכם מקרוב, את לוח הזמנים שלהם וכן גם את סביבת העבודה והשתדלו להיות קשובים לצרכים האישיים שלהם. בשורה התחתונה – ככל שתצליחו להבין טוב יותר את נקודת התורפה והחוזק של כל עובד, כך למעשה תוכלו ליצור את חווית העובד האידיאלית בארגון שלכם.

5.דוגמא ניהולית אישית

אפשר לומר בצורה חד משמעית כי דוגמא אישית מהווה חלק משמעותי בניהול צוות ככלל וביצירת חווית עובד בסביבת העבודה שלכם בפרט שכן, התנהלות של מנהלים ועובדים בתפקידים מובילים בארגון קובעת לו פעם את הבסיס לנורמה ההתנהגותית בפנים החברה, מה שמשפיע ישירות על התרבות הארגונית בחברה שלכם. זאת בעוד כי התנהלות שלילית מאותם כיוונים עשויה להיתפס כהתנהגות מקובלת בחברה ומשכך, יבחרו לא פעם העוברים באותה חברה לנהוג באותה הדרך וכתוצאה מכך, לזלזל ישירות בנהלים של החברה. 

חווית עובד

בשורה התחתונה, בין אם אתם מעוניינים לעודד את חווית העובד בארגון שלכם באמצעות פינוק העובדים עם מספר ימי כיף במהלך השנה או לחילופין הענקת מתנות לעובדים לאורך השנה, ניכר כי מדובר על פעולות שיתרמו בצורה נרחבת לשימור העובדים שלכם, מה שימנע מכם התעסקויות מיותרות בגיוס עובדים שוב ושוב ולכן, מדובר על אחד הדברים שחשוב ביותר לקחת בחשבון בתוך הארגון שלכם, ומוטב שלא באופן חד פעמי. 

מעוניינים